اولین مسئلهای که در اینباره باید بدانید اتحادیه بزرگ الماس، د بیرز است. د بیرز با شعار معروف: «الماس جاودانه است»، در گذشته صاحب 85% تمام الماسهای خام جهان بود. با اینکه بعدها شرکتهای دیگری مانند الروسا و ریو تینتو در بازار سهیم شدند، د بیرز همچنان 35 تا 40 درصد تمام الماسهای خام جهان را در کنترل خود دارد و تعیینگر بخش عمده ای از بازار است.
د بیرز هر فصل رویدادی برگزار میکند که به قیمتگذاری الماسها کمک میکند. تنها 84 شرکت میتوانند در این رویداد حضور پیدا کنند و دلالان الماس با یکدیگر رقابت میکنند تا یکی از آن 84 شرکت باشند. شرکتهای دعوت شده به رویداد میتوانند 10 بار در سال مستقیما الماسهای د بیرز را مشاهده و خریداری کنند.
د بیرز مشخص میکند که چه مقدار، چه نوع الماس خام و با چه قیمتی به هر شرکت فروخته شود. دلالان اجازه مذاکره ندارند و فقط میتوانند پیشنهادهایی که هر یک میلیونها دلار ارزش دارند را بپذیرند یا رد کنند. همچنین برخی قوانین سختگیرانه وجود دارد که شرکتکنندگان باید از آنها پیروی کنند و نمی توانند الماسهایی که خریداری میکنند را به خردهفروشانی که قیمت را پایین میآورند بفروشند. طبق این قوانین، د بیرز حق دارد بازارهای شرکتکنندگان خود را بشناسد و شرکتها را نیز بررسی کند. شرکتکنندگانی که از قوانین سرپیچی کنند با عواقب جدی روبرو میشوند و د بیرز ممکن است آنها را کاملاً کنار بگذارد. اینگونه د بیرز قیمتهای بازار الماس را بالا و ثابت نگه میدارد.
کنترل ارزش بازار الماس توسط د بیرز
د بیرز چند روش کنترل برای متعادل نگه داشتن ارزش بازار دارد. هنگامی که قیمت الماس کاهش مییابد، الماس کمتری به شرکتکنندگان میفروشد، بنابراین عرضه را کاهش میدهد، یا مبالغ بالاتری از شرکتکنندگان دریافت می کند.
اگر د بیرز خطر یک تأمینکننده جدید را در رقابت احساس کند، بازار را با الماسهایی با کیفیت مشابه اما با قیمت بسیار پایینتر تامین خواهدکرد و اینگونه رقیب را از دور بیرون میکند. د بیرز به اندازهای بر کنترل الماس اصرار دارد که حتی الماسهایی را که از معادن خودشان دزدیده شدهاند را خریداری میکند تا از اینکه سارقان، الماسها را با قیمت زیر بازار بفروشند جلوگیری کند.
4 معیار مهم ارزشگذاری الماس
مسئله مهم دیگر درباره قیمت الماسها، 4 معیار مهم آنهاست. هر الماس 4 ویژگی کلیدی و اساسی دارد که به طور مستقیم روی ارزش و قیمتش تاثیر میگذارد: شفافیت، تراش، رنگ و قیراط.
تاثیر شفافیت الماس روی قیمت آن
در صورتی که همه عوامل دیگر برابر باشند، انتظار میرود یک الماس بینقص کاملا شفاف باشد و بالاترین قیمت را داشته باشد. الماسهایی که بیشترین شفافیت را دارند در مقیاس شفافیت به 5 درجه تقسیم میشوند: FL، IF، VVS1، VVS2، VS1.
درجه FL به این معنی است که یک متخصص درجه بندی الماس با تجربه زیر بزرگنمایی 10 برابر نیز قادر به مشاهده هرگونه لکه یا ناخالصیای نخواهد بود. با این حال طبیعی است که حتی یک الماس بینقص هم زیر بزرگنمایی 15 یا 20 برابر چیزی از خود نشان دهد.
4 درجة دیگری که بعد از FL قرار دارند با چشم غیر مسلح دیده نمیشوند اما هرچه درجه شفافیت پایینتر باشد، قیمت آن نیز پایینتر است.
تاثیر رنگ الماس روی قیمت آن
مقیاس درجهبندی رنگ الماس بر اساس تفاوتهای بسیار جزئی در رنگ بدنه است. گروه الماسهای بیرنگ شامل سه مقیاس است: D، E و F.
رنگ D نشاندهنده الماسهای کاملا بیرنگی هستند که کمیابترینها هم هستند و در صورتی که همه عوامل دیگر برابر باشند، بالاترین قیمت را نیز دارند. اکثر مردم هنگام دیدن الماس قادر به تشخیص مقیاسهای مختلف آن نیستند. نام چهار درجة رنگی دیگر “تقریبا بیرنگ” است و دلیل نامگذاری آنها این است که به نظر نمیرسد هیچ رنگی داشته باشند. این مقیاسها نیز در نظر بینندة عادی درست شبیه الماسهای بیرنگ هستند.
تاثیر تراش الماس روی قیمت آن
کیفیت تراش در ارزشگذاری یک الماس بسیار مهم است، چرا که هم عامل اصلی تعیینکننده در عملکرد نوری و زیبایی الماس و هم عامل مهمی در قیمتگذاری آن است.
در گذشته ، رویکردی گه به تراش الماس داشتند به جای توجه به حداکثر عملکرد نور، حفظ حداکثر وزن بود. از این طریق جنبه احساسی خرید الماس بیشتر مد نظر که برای جواهرسازان امتیازی عالی بود اما چندان به نفع خریداران نبود.
نکته مهم در این مورد این است که با اینکه عوامل کیفی دیگر از لحاظ بودجه انعطاف پذیر هستند، تراش در این قاعده استثناء است.یک تراش دقیق در مقایسه با یک تراش عادی قیمت بالاتری دارد، اما این قیمت بالاتر با ضمانت ارزش و زیبایی الماس همراه است.
تنها چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که در دنیای الماس نباید به دنبال معاملات بی نظیر باشید. اگر قیمت الماس بسیار پایین باشد، احتمالاً در یکی از 4 معیار اصلیاش مشکلی وجود دارد. البته خرید سنگی با خصوصیاتی مانند ناخالصی یا درجهرنگ و شفافیت پایین هیچ اشکالی ندارد. شما فقط باید بدانید که چه عواملی در قیمتگذاری الماس تعیینکننده هستند تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.